Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Nikdy neboli HEIDEN tak blízko k tomu, aby sa zbavili nálepky solídnej predkapely. Už „Obsidian“, hoci tu a tam s ešte nedotiahnutými skrutkami, dával nádej, že by sa sporadicky koncertujúci Moraváci o pár rokov mohli vyhrabať z druhej ligy a neboli by už len úkazom pre pár čudných týpkov, venujúcich sa hudbe dostatočne „hlboko“, aby ich objavili. Prešli dva roky a keď si pustíte „Dolores“, až pričasto máte pocit, že vám v ušiach naozaj hrá trochu iná banda.
Černá je prostě barva
Nie je to len tým, že samotná novinka je opäť iná. Je moderné dištancovať sa od zväzujúcich škatuliek. Ďalšia vec, ktorej sa tak HEIDEN akosi prirodzene a mimovoľne zbavujú, je pečať blackmetalového telesa. Robia to však rafinovane - štipľavé, hrdzavé riffy, ktoré minule azda najviac pripomínali švédskych samovrahov SHINING v období mrazivej „štvorky“, už aktuálne nevystrkujú tak ostré pazúry, ako keď „z porcelánových prstů kapala hudba“. Pripadá mi, že na „Dolores“ sa gitary značne obrúsili, a pritom akosi lepšie vypĺňajú priestor. Aj vďaka tejto modifikácii je odrazu lákavé použiť takú frekventovanú predponu post-, zároveň však fanúšik tvorby nedávno minulej nemôže byť s ich aktuálnym výrazom nespokojný.
„Je to krátké, viď?“
prisvedčil mi na Melodke sám Kverd. No... áno, je. Keby však viacerí boli tej lásky a umiestňovali na disk miesto polotovarovej hlušiny len to, čo tam skutočne patrí, z tej záplavy krátkych, no kvalitných diel by sme si nezúfali. HEIDEN tu nechcene, no efektne robia babrákov zo všetkých, ktorým sa ich precítené výpovede často ani nezmestia na jeden disk. Menej je viac.
Album je ako celok neuveriteľne kompaktný a rozhodne to nie je len vypustením dvojsekundového ticha medzi dejstvami. Hoci skladby obstoja aj samé osebe, ich vytŕhaním z kontextu sa pripravíte o časť komplexného zážitku. „Dolores“ vťahuje, obalí vás, utopí vás v sebe. Najlepšie sa jej to darí v nočných hodinách pri zhasnutom svetle.
HEIDEN poriadne zapracovali na štruktúrovanosti skladieb. To sa vôbec neprejavuje zložitou inštrumentáciou, skôr ide o umné kombinovanie hlučných úsekov s rozľahlými „oddychovými zónami“. Tie sa tu na moje potešenie vyskytujú v hojnej miere a k životu ich prebúdzajú často minimalistické „vankúšové vojny“ akustickej a elektrickej gitary. Pôsobia natoľko sugestívne, že ich budete prežívať rovnako intenzívne ako následné plnokrvné hradby obrúsených riffov, týčiacich sa tam niekde na obzore. Podobne sa to má s prevládajúcim čistým vokálom, často pôsobiacim paradoxne „záhrobnejšie“ ako jeho expresívna alternatíva v minulosti.
Na nářek neslyší, jakkoli tichý
Celok pôsobí neporovnateľne dospelejším dojmom – najmä po aranžérskej stránke. Pritom HEIDEN nehrajú nepočuté ani nekombinujú neskombinované, ani nepovažujú nelogické arytmie pre technických masochistov za tú najprirodzenejšiu vec na svete. No tomu, kto by sa po vypočutí 37-minútovej kolekcie nad týmto pozastavoval, „Dolores“ určená nie je.
Všetko je o povahovej zhode autora a konzumenta, čo sa najviac prejaví pri čítaní bookletu, ktorý vskutku stojí za to. Kverd tu prepašoval zopár zaujímavých podnetov na zamyslenie, ako aj chutných oxymoronov. Pritom každá pieseň je zväčša otextovaná len zopár veršami, kvalita však víťazí nad kvantitou. Keď navyše uvážime, že pôvodne blackové teleso sa dnes v titulnej skladbe pri nemilosrdnom nájazde útočných, hladných riffov modlí, je jasné, že nahrávku treba posudzovať na trochu inej úrovni ako len „baví-nebaví“.
V úvode som naznačil, že by sa práve vďaka „Dolores“ mohli začať diať veci. HEIDEN majú „pubertu“ za sebou. Ide o najrozmanitejší, najpohlcujúcejší (doplň vlastné naj podľa uváženia), vyzretý, jednoducho najlepší album kapely a možno nielen český album roka. Rád by som stretával čo najviac takých, ktorí nepotrebujú načúvať tepu doby a napriek tomu budú znieť moderne. Snáď k nim Kverd a spol. budú patriť aj naďalej.
Letité vzývání nové Kingovy autorské tvorby je s aktuálním singlem snad již definitině na začátku svého konce, i když musím říct, že 5 let starý ojedinělý kus "Masquerade Of Madness" zněl poměrně výživněji. Tak snad to tak ale kompletní album nenechá.
Posledný koncert zásadnej kapely. Silná finálna zostava s Frantom Štormom a Silenthellom, rytmikou ex-AVENGER a Petrom "Blackoshom" Hošekom, robustný "best of" playlist a poctivé balenie = hodnotný rozlúčkový artefakt. Len ten zvuk mohol byť priebojnejší.
Byli u rozmachu švédského melodického deathu a nahráli dvě alba. To druhé však nevydali, mezitím se rozutekli do jiných skupin. Po třiceti letech se dali znovu do kupy, a kromě nového materiálu vydávají i ono druhé album. Pěkná exkurze do devadesátých let
V rámci žánru celkem unikátní deska s výraznou basou, která k sobě váže epileptické rozervané screamo, epické post-hardcorové pasáže a syntezátorové linky. Italům z Ligurie se povedlo navázat na dřevní klasiku a přidat něco svého.
Přes veškerou maskovanou a krvavou image předvádí obrození MUSHROOMHEAD především tradičnější hardrock/metalovou klasiku. Občas se v riffech, řevu a osobité melodice objeví připomenutí, že skupina měla kdysi své specifické kouzlo, ale to už je dnes pryč.
Hudba téhle party z Manchesteru je ukázkou klasické stoner doom školy a jako posluchač balancuji na vážkách, zda už je to příliš klišé, nebo stále ještě dostatečně zajímavé. Ale odkazy na sabbatovské vlivy celkem fungují, takže snad dobrý.
Jak dí kolega Noisy. Velmi slušná deska, zdařile zlámaná skládanka ULCERATE a GORGUTS postavená však na tučnějších a brutálnějších základech. Těžký poslech, je to jako když chcete vylézt osmičkovou cestu a máte k dispozici tak třetinu použitelných chytů.